اگر به سیستم‌عامل لینوکس علاقه‌مندید این 10 مطلب را بخوانید
دنیای پهناور لینوکس با قابلیت میزبانی گسترده برای استقرار و اجرای اپلیکیشن‎های توزیع شده و روز به روز به تعداد کاربران این سیستم عامل افزوده می‌شود. پیشرفت‌های لینوکس در سال‌های اخیر به جایی رسیده که مایکروسافت بزرگ‌ترین تولید کننده سیستم عامل جهان به طور علنی علاقه خود به لینوکس را ابراز می‌دارد. در این مطلب ده مقاله مفید و کاربردی لینوکس برای شما عزیزان گردآوری شده است.

1606683296_1_0.gif

7 پروژه برتر اینترنت اشیای تحت لینوکس

دنیای پهناور لینوکس با قابلیت میزبانی گسترده برای استقرار و اجرای اپلیکیشن‎های توزیع شده، بستر خوبی برای توسعه اینترنت اشیا و تمام اشکال چند منظوره آن محسوب می‎شود. در ادامه با فهرستی از هفت پروژه برتر مبتنی بر بنیاد لینوکس که سیستم‎های منبع باز متصل به یک دیگر را شکل می‎دهند آشنا خواهیم شد.

انتظار 26 ماهه به سر رسید: دبیان نسخه 9 منتشر شد

سرانجام پس از گذشت 26 ماه توسعه مستمر، پروژه دبیان با موفقیت به سرانجام رسید و نسخه پایدار 9 با نام استرچ (Stretch) در اختیار عموم کاربران قرار گرفت. نسخه‌ای که قرار است تا 5 سال آینده با مشارکت تیم امنیتی دبیان و تیم پشتیبانی بلندمدت پروژه دبیان به‌طور کامل پشتیبانی شود. 

چرا این روزها کاربران کامپیوترهای شخصی به لینوکس علاقه‌مند شده‌اند؟

آمارها و ارقامی که در ارتباط با وضعیت پلتفرم‌های مختلف منتشر شده، به ما اعلام می‌دارد کاربران کامپیوترهای شخصی به آرامی و به طور تدریجی به سمت سیستم‌عامل لینوکس متمایل شده‌اند. اگر آمارها و ارقامی که در این زمینه ارائه شده‌اند درست و دقیق باشند، این حرف به معنای آن است که مایکروسافت باید در استراتژی‌های خود منبسط‌تر ظاهر شود.

هکرهای واقعی از کدام سیستم‌عامل استفاده می‎کنند؟

عبارت هکر واقعی در این مقاله برای افراد با استعدادی به کار برده شده است که از نبوغ خود برای مصارف مجرمانه و خرابکاری استفاده می‎کنند. نام دیگر این افراد هکرهای کلاه سیاه است که معمولا از مهارت‎های خود بر علیه دولت‎ها، رسانه‎ها یا شركت‎ها برای سود شخصی یا بیان اعترضات استفاده می‎کنند. این هکرها باید به دنبال سیستم‌عاملی باشند که این قابلیت را داشته باشد که هم نتوان به سادگی آنها را ردگیری کرد و در عين حال بتوان از ابزارها و امکانات مرتبط با هک گنجانده شده در آنها استفاده کرد.

مهم‌ترین اتفاق‌های دنیای لینوکس در سال ۲۰۱۷

در سال گذشته میلادی (2015) طیف گسترده‌ای از رسانه‌های مطرح دنیای فناوری به پیش‌بینی‌ تحولاتی پرداختند که تصور می‌کردند در سال گذشته میلادی (2016) به واقعیت تبدیل شوند. به طور مثال پیش‌بینی‌های براین لوندیک نویسنده سایت نتورک‌ورلد عمدتا حول محور لینوکس و نرم‌افزارهای رایگان متمرکز بود. نویسنده این سایت یکبار دیگر به پیش‌بینی تحولاتی در حوزه لینوکس پرداخته است که تصور می‌کند در سال 2017 به واقعیت تبدیل شوند. ما در این مطلب نگاهی به این پیش‌بینی‌ها خواهیم داشت.

چرا غول دنیای فناوری عاشق لینوکس شده است؟

شاید برای خیلی از کاربران دنیای فناوری این سوال مطرح باشد که چرا مایکروسافت به طور علنی علاقه خود به لینوکس را ابراز می‌دارد؟ ما در این مطلب به شما دلیل این موضوع را خواهیم گفت.

چگونه سرور لینوکس امن‎تری داشته باشیم؟

سرورهای لینوکس برای موارد متعددی از جمله فایل سرور برای مدیریت و نگهداری فایل‎ها، وب سرور برای میزبانی سایت‎های اینترنتی، میل سرور برای برای ساخت و مدیریت ای‎میل و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‎گیرند. هر چند استفاده و نگهداری از سرورهای خانگی و خصوصی به دلیل عدم ارتباط آنها با شبکه اینترنت بسیار راحت‎تر است، اما در صورتی که سرور شما به شبکه جهانی اینترنت متصل باشد برای نگهداری و محافظت از آن باید ضوابط و نکات امنیتی مربوط به آن را نیز رعایت کرد. کسانی که تازه با سیستم‌عامل لینوکس آشنا شده‎اند و قصد دارند سرور اختصاصی خود را مدیریت کنند، باید چند نکته ضروری را رعایت کنند که ما در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم. 

نه فرمان خطرناک لینوکس که هرگز نباید اجرا شوند!

لینوکس سیستم‌عامل محبوبی است. در حالی که سیستم‌عامل ویندوز این روزها از سوی بسیاری از کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما کم نیستند کاربرانی که ترجیح می‌دهند از لینوکس استفاده کنند. لینوکس طیف گسترده‌ای از فرمان‌های مفید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، با این حال، تعدادی از این دستورات خطرناک هستند. به‌طور مثال، اگر نه فرمانی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد را اجرا کنید، آسیب‌پذیری جبران‌ناپذیری به کامپیوترتان وارد خواهد شد. 

آشنایی با برترین توزیع‌های دسکتاپی و سروری لینوکس

بهترین توزیع لینوکس برای شما لزوماً به معنای بهترین توزیع لینوکس برای کاربران دیگر نیست. بیشتر کاربران لینوکس عموماً در مقاطع مشخصی از یک توزیع به توزیع دیگری روی می‌آورند. بعضی از آن‌ها ممکن است به دنبال توزیع کاملی باشند، در حالی که تعداد دیگری صرفاً برای کنجکاوی به سمت جدیدترین توزیع ارائه‌شده می‌روند. اما سؤال اصلی این است: «کاربران به دنبال چه توزیع‌هایی هستند؟» 

دسترسی کامل به سامانه‌های لینوکسی تنها در پنج ثانیه

اگر در ارتباط با امنیت شبکه‌های کامپیوتری شبهاتی دارید، بعد از مطالعه این مطلب مطلع خواهید شد که امنیت شبکه‌های کامپیوتری آن‌گونه که گفته می‌شود قابل اعتماد نیست. اکسپلویت جدید و البته خطرناکی که قدمتی نه ساله داشته و در کرنل لینوکس وجود دارد به تازگی از سوی کارشناسان شناسایی شده است. اما هکرها از مدت‌ها قبل از وجود آن اطلاع داشته‌اند و در اختفای کامل سامانه‌های کامپیوتری را در معرض تهدید قرار داده بودند. 

برای ورود به بخش مقالات لینوکس اینجا کلیک کنید

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟