کوتاه اما آموزنده
سیزده نقل قول معروف از بنیان‌گذار مایکروسافت
ثروت بنیان‌گذار مایکروسافت از مرز 92.9 میلیارد دلار عبور کرده است. اما چند نکته جالب توجه در خصوص این فرد موفق وجود دارد. اول آن‌که بیل گیتس عادت ندارد پول زیادی خرج لباس خریدن کند. دوم آن‌که علاقه چندانی به خریدن جواهرات ندارد.، در مقابل علاقه زیادی به مسافرت دارد. اما مهم‌ترین نکته در ارتباط با آقای بیل گیتس در ارتباط با نحوه هزینه کردن بخشی از سرمایه او وجود دارد. بنیادی که او همسرش پایه‌گذار آن هستند هر ساله نزدیک به 4 میلیارد دلار به مناطق فقیر کمک مالی می‌کند. فاینانشیال تایمز روزگاری در خصوص بیل گیتس نوشت: «با استفاده از خودکار و دسته چک بانکیش، گیتس می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی و معیشت افراد گذاشته و زندگی آن‌ها را متحول سازد. تا امروز در بخش خصوصی تاریخ چنین فردی را به خود ندیده است.»

1606683296_1_0.gif

ثروتمندترین فرد دنیا چگونه توانست به چنین موقعیتی برسد؟ در این مقاله سعی کرده‌ایم، برجسته‌ترین و معروف‌ترین نقل قول‌های آقای بیل گیتس را در این مقاله برای شما گردآوری کنیم. نقل قول‌های گردآوری شده نشان می‌دهند چگونه بیل گیتس از فردی که عاشق کامپیوتر بود، تبدیل به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای و در نهایت تبدیل به یک فعال حقوق انسان‌ها شد.

مسیری که تا به امروز پیموده است

بسیار شگفت‌انگیز است از جهان پیچیده‌ای که هیچ‌گونه ردپایی از کامپیوتر در آن به چشم نمی‌خورد به جهانی وارد شوید که این ابزار با زندگی روزمره انسان‌ها گره خورده باشد. این رویایی است که من‌ در نظر داشتم آن‌را به واقعیت تبدیل کنم و بخش عظیمی از آن‌را آن‌گونه که انتظار داشتم محقق ساختم. شما امروزه این توانایی را دارید تا در مورد این‌که کدام مدل‌های تبلیغاتی کسب و کار یا کدامیک از پروتکل‌های شبکه‌های ارتباطی یا کدام اندازه صفحه‌نمایش‌ها برای کدام اشیا مناسب است بحث و تبادل نظر کنید. اما تعداد ربات‌ها نسبت به آن چیزی که من حدس می‌زدم کمتر است.

دلیل موفقیت مایکروسافت

بسیاری از رقبای ما یک محصول شگفت‌انگیز در اختیار داشتند. آن‌ها تنها یک محصول را طراحی می‌کردند و تمرکزشان روی همان محصول بود در نتیجه هیچ‌گاه از پتانسیل‌های مهندسی خود روی محصولات دیگر استفاده نمی‌کردند. آن‌ها هیچ‌گاه دنیای نرم‌افزار را از این زاویه متفاوت مورد بررسی و تحلیل قرار ندادند. آن‌ها درباره ابزارها یا بهره‌وری نرم‌افزارها آن‌گونه که لازم است تفکر نکردند. در نتیجه همواره تمرکزشان روی یک محصول قرار گرفت و هیچ‌گونه تلاشی در جهت ارائه نسل بعدی از محصولات از خود نشان ندادند.

در خصوص صداقت داشتن با کارمندان

اگر تصور کنم کاری که در نظر دارم آن‌را انجام دهم فقط هدر دادن زمان و پول است، بدون هیچ‌گونه درنگی آن‌را به صریح‌ترین شکل ممکن بیان می‌کنم. در جلساتی که با کارکنان مایکروسافت داشته‌ام، کارمندان مایکروسافت بارها و بارها این جمله را از من شنیده‌اند که: « این احمقانه‌ترین ایده‌ای است که تا به امروز در ملاقات‌هایم شنیده‌ام.»

هوش را چگونه تعریف می‌کنید؟

هوش یک مفهوم زیرکانه است. افراد باهوش این قدرت را دارند تا با ظرافت خاصی حقایق جدید را مشاهده کنند. افراد باهوش زمانی‌که در موقعیتی قرار بگیرند که مسئله‌ای برایشان مطرح شود، بلافاصله سؤالی را مطرح می‌کنند تا دیدگاه‌های افراد حاضر در جمع را شنیده و از این طریق دانش خود را در خصوص مسئله مطرح شده افزایش دهند. افراد باهوش این توانایی را دارند تا مطالب را به سرعت به یاد آورده و ارتباطات بین حوزه‌های مختلف را شناسایی کنند، هر چند ممکن است از دیدگاه افراد عادی هیچ‌گونه ارتباطی مابین حوزه‌های به یکدیگر متصل شده وجود نداشته باشد. قدرت خلاقیت و نوآوری به افراد باهوش این توانایی را می‌دهد تا تأثیرگذار باشند.

در خصوص همکاری با اپل

ما در آن روزگار روی موفقیت و آینده مکینتاش شرط بندی کرده‌ بودیم و امیدوار بودیم رابط های گرافیکی در مجموع موفقیت‌آمیز باشند، اما در درجه اول هدف ما این بود که مکینتاش از طرف عموم مردم پذیرفته شود. در نتیجه ما کار با یکدیگر را آغاز کردیم. نه تنها جدول زمان‌بندی ما دقیق و روشن نبود، بلکه کیفیت و قیمت محصول نیز هنوز به درستی مشخص نشده بود. هر چند در ابتدا قرار بود کامپیوترهای استیو با قیمت ارزان‌تری آماده شوند اما این‌گونه نشد، به هر ترتیب محصول نهایی کاملا موفقیت‌آمیز بود.

در خصوص اقداماتی که در زمینه ریشه کن کردن بیماری ها برداشته است

ریشه کن کردن بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است. صفر یک شماره جادویی است. ما باید در خصوص ریشه کن کردن بیماری‌ها سعی کنیم به این شماره برسیم یا اگر توانایی انجام این‌کار را نداریم سعی کنیم به آن نزدیک شویم، اما به دلیل فشارهای مختلف این احتمال وجود دارد که در میانه‌های راه خسته شده و از تلاش کردن دست برداریم و دو مرتبه به نقطه قبلی برسیم. در این صورت تمام زحمات‌ها و وقتی که برای انجام این کار سپری کرده‌ایم همگی نقش بر آب می‌شوند.

در خصوص اهمیت پول

بدون شک من هیچ‌گونه محدودیتی در مورد لباس پوشیدن و مواد خوراکی ندارم. اما پول تا اندازه‌ای به کارم می‌آید. قدرت و ارزش واقعی پول زمانی مشخص می‌شود که بتوانید با استفاده از آن سازمانی را تأسیس کنید که به واسطه آن به محروم‌ترین مناطق دنیا سفر کرده و ملزومات مورد نیاز مردم فقیر را در اختیارشان قرار بدهید.

در خصوص سرگرمی‌های گران قیمت

داشتن یک هواپیمای شخصی ایده چندان جالبی نیست، وارن بافت این‌کار را غیر قابل دفاع می‌داند. اما من برای انجام کارهای مربوط به مؤسسه بیل و ملیندا گیتس همواره باید به مناطق مختلفی سفر کنم، این سفرها بدون داشتن یک هواپیمای شخصی امکان‌پذیر نیست.

در خصوص عامل موفقیت مایکروسافت

سال 1975 بود و ما اعلام کردیم، مایکروسافت در نظر دارد کامپیوترهایی طراحی کند که روی هر میز و هر خانه‌ای باشد. اما در آن زمان اطلاع نداشتیم که تحقق چنین وعده‌ای نیازمند بزرگ‌تر شدن شرکت است. همواره این سؤال ذهن من را مشغول کرده بود، آه خدایا، می‌توانیم دو برابر اندازه فعلی‌مان شویم؟

در خصوص مشتریان ناراضی

ناراضی‌ترین مشتریان یک سازمان بزرگ‌ترین منبع یادگیری آن سازمان هستند.

در خصوص راز موفقیت

موفقیت معلمی فریب‌کار است. زیرا انسان‌های باهوش را این‌گونه فریب می‌دهد که نباید در کارهایشان دچار اشتباهی شوند.

در خصوص شکست خوردن

زمانی‌که در کاری موفق می‌شویم طبیعی است برای آن جشنی به پا می‌کنیم، اما مهم‌ترین اصل این است که از شکست‌های خود درس بگیرید.

در خصوص فناوری

پیشنهاد می‌کنم زمانی را صرف بازدید از مراکز Infosys کنید و بعد مسیر حرکت خود را کج کرده و به سه مایل آن طرف‌تر سری بزنید. در آن جا مردمی را مشاهده خواهید کرد که در شرایط بد رفاهی زندگی می‌کنند، مردمی که نه آب آشامیدنی سالمی در اختیار دارند و نه از سرویس بهداشتی مناسبی استفاده می‌کنند. جهان همیشه آن‌گونه که آن‌را روبروی خود مشاهده می‌کنید نیست و در چرخه زندگی انسان‌ها همیشه کامپیوترها در رأس هرم قرار ندارند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟