حرفه‌های موروثی
شغل‌هایی که به احتمال زیاد از پدر و مادر خود به ارث می‌برید
وقتی کودکان انتخاب می‌کنند زمانی که بزرگ شدند چه‌ کاره شوند، معمولاً پا جای پای پدر خود می‌گذارند، اما مادران هم تأثیرگذار هستند. طبق تجزیه و تحلیلی که توسط نیویورک تایمز انجام شده است، پسران شاغلی که پدران شاغل دارند، به‌طور متوسط ۲.۷ برابر بیشتر از باقی افراد احتمال دارد که شغل پدر را در پیش بگیرند (مثلاً پسرانی که پدر پزشک دارند نسبت به باقی افراد که پدرشان پزشک نیست). اما درباره به ارث بردن شغل مادر این رقم دو برابر است.

1606683296_1_0.gif

 این پژوهش یکی از اولین مواردی بود علاوه بر پسران و پدران، دختران و مادران را نیز بررسی کرده ‌است. دختران ۱.۸ برابر بیشتر احتمال دارد که شغل مادر را به ارث ببرند و این رقم برای شغل پدر ۱.۷ است.

ارزیابی‌های حاصل از General Social Survey بین سال‌های 1994 تا 2016 نشان می‌دهد که اگرچه تعداد مادران شاغل به‌نسبت کمتر است، اما همچنان در انتخاب فرزندان خود برای شغل آینده تأثیرگذار هستند و انتقال حرفه و باقی معیارهای جایگاه اجتماعی ‌اقتصادی، پسرها را بیشتر از دخترها تحت تأثیر قرار می‌دهد.
بعضی از شغل‌هایی که احتمال بیشتری برای انتقال آن‌ها به نسل بعد می‌رود عبارتند از کارگر صنعت فولاد، قانون‌گذار، نانوا، وکیل و پزشک. فرزندان این افراد نیز احتمال کمتری دارد که دنباله شغل پدر خود را بگیرند: مدیران رده متوسط و کارگران خدماتی. این یافته‌ها تا حد زیادی با پژوهش قبلی هم‌سویی دارند.
کیم ویدِن رئیس واحد جامعه‌شناسی دانشگاه کرنل است که با همراهی ایپریل ساتِن (جامعه‌شناس) درباره این موضوع تحقیق می‌کند.
 وی می‌گوید: «موضوع فقط آموزش و پرورش یا این‌که والدین توان خرید چه را دارند نیست، موضوع خود مشاغل هستند.»
این یک مثال دیگر از نقش قدرتمند وضعیت مالی خانواده در شکل دادن زندگی کودکان است. کودکانی با والدین بیکار بیشتر احتمال داشت بگویند نمی‌دانند که در آینده چه‌ کاره خواهند شد. ویدن می‌گوید: «وقتی درباره برنامه شغلی صحبت می‌کنیم، مزایا و معایبی در به ارث بردن وجود دارد.»
یک عامل مهم در انتقال شغل به نسل بعدی (و همچنین یک مزیت یا عیب) ارتباطاتی است که والدین در اختیار فرزندان خود می‌گذارند. کودکانی که شغل والدین خود را دنبال می‌کنند، معمولاً امکانات خاصی در ابتدای شروع کار خود دارند. امکاناتی مثل به ارث بردن یک
کسب ‌و کار خانوادگی، امکان کارآموزی در شرکت یکی از والدین یا وقتی که یکی از والدین سفارش آن‌ها را به یک همکار می‌کنند.
کلاودیا گُلدین اقتصاددانی از هاروارد می‌گوید: «اگر افراد سرمایه مالی نداشته باشند، احتمالاً هیچ‌یک از سرمایه‌های مذکور را هم نخواهند داشت. به همین دلایل، دنیا برای بعضی بچه‌ها جای منصفانه‌ای نیست.»
بعضی حوزه‌ها مثل هالیوود یا سیاست به ‌طور خاص دودمانی هستند. وقتی پدر لارا گرنت، بیل گرنت از دنیا رفت، وی عضو مجلس نمایندگان بود و بعد از مرگ، دختر او جایش را گرفت. وی بعد از اینکه رأی نیاورد دوباره به تدریس مشغول شده‌ است و می‌گوید: «رئوس گروه و سخن‌گو همگی دوستان خانوادگی بودند و ناگهان من جزئی از آن دایره داخلی بودم.»

مطلب پیشنهادی

 والدین شاغل چگونه می‌توانند از خستگی و اضطراب خود بکاهند؟

کودکان اغلب تحت تأثیر میز صبحانه، شغل والدین خود را دنبال می‌کنند و گفت‌وگوهای خانوادگی در آن‌ها نفوذ دارند. این گفت‌وگوها علایق بچه‌ها را تغذیه می‌کنند یا چیزهایی را به آن‌ها یاد می‌دهند که افراد خارج از این دایره کمتر درک می‌کنند. در مصاحبه‌ها، افرادی که مسیر شغلی والدین خود را دنبال کرده‌اند، این موضوع را مثل صحبت به یک زبان مشترک توصیف کردند.
بعضی توانایی‌ها به ارث برده می‌شوند. همچنین، خانواده‌ها هرکدام فرهنگ خود را دارند و این موضوع در ارزش‌های خانواده برای وقت‌گذرانی بازتاب می‌یابد؛ خواه خلق صنایع دستی باشد یا دستاوردهای علمی یا پر کردن خانه با هنر و موسیقی. افراد توصیف کرده‌اند که چطور همچون نوجوانان یاغی به شغل‌های دیگر ناخنک زده‌اند تا سرانجام در حرفه والدین آرام گرفته‌اند.
سارا گن، نقاش و خواننده، دختر رابرت گن است که یک نقاش شناخته ‌شده کانادایی است. او می‌گوید: «استودیوی پدرم کنار خانه‌مان بود. بنابراین این چیزی بود که همیشه با آن بزرگ شدیم. فلسفه او این بود که [نقاشی] باید جزئی از زندگی روزمره باشد و متریال‌ها همیشه در دسترس.»
برادران او هم هر دو در حوزه هنر مشغول به کار هستند. وی می‌گوید: «اگر ما تصمیم می‌گرفتیم پزشک یا حسابدار شویم، کاری واقعاً سرکشانه بود.»

شکل 1 - سارا گن نقاش در استودیوی پدرش در بریتیش کلمبیا. او می‌گوید: «اگر ما تصمیم می‌گرفتیم پزشک یا حسابدار شویم، کاری واقعاً سرکشانه بود.»

بسیاری از افراد عقیده دارند که آن‌ها تحت تأثیر عشق والدین خود به کارشان قرار گرفته‌اند.

الیزابت آلد 29 ساله یک پزشک اورژانس در نیویورک است و پدر او یک جراح ارتوپد در سیاتل. آنچه آلد به یاد می‌آورد، شیرینی‌هایی است که بیماران پدر وی برایش می‌پختند و رسیدگی پدرش به دوستان همسایه وقتی جراحتی پیدا می‌کردند.
آلد می‌گوید: «من به‌دنبال راهی می‌گشتم تا یک کار معنادار انجام دهم و دیدن رضایت خاطر او [پدرش] که از شغلش نشأت می‌گرفت باعث شد به شغل وی به‌عنوان یکی از گزینه‌های خود فکر کنم.» دو خواهر الیزابت آلد مانند مادر خود به مدرسه فیلم‌سازی هم رفت.
طبق گفته دانشمندان جامعه‌شناسی، اگرچه تمرکز پژوهش روی پدران بوده است، مادرها هم همیشه روی مسیر شغلی بچه‌ها نفوذ داشته‌اند. ویدن می‌گوید: «آنچه ما یاد می‌گیریم این است که هر دوی والدین برای فرزندان، چه پسر و چه دختر مهم هستند.»

نمودار 1 - چقدر پیش می‌آید که یک مرد شغل پدر یا مادرش را داشته باشد؟


نمودار 2 - چقدر پیش می‌آید که یک زن شغل پدر یا مادرش را داشته باشد؟

در تجزیه و تحلیل ما، پسرانی که مادر دانشمند دارند بیست برابر احتمال بیشتری دارد که دانشمند شوند. گیل رابینوویچی پسر سارا باکس (دانشمند حوزه سرطان) و الایزر رابینوویچی (فیزیک‌دان نظری) است. او بعد از رها کردن ایده «اسپیلبرگ بعدی شدن» یا بازی کردن برای تیم شیکاگو کابز، به یک متخصص مغز و اعصاب تبدیل شد که در دانشگاه کالیفرنیا به پژوهش درباره ناهنجاری‌های حافظه مشغول است.


شکل 2 - سارا گن مقابل پرتره پدرش رابرت گن ایستاده که او هم نقاش بود. دختران پدران هنرمند هشت برابر دیگران احتمال بیشتری دارد که هنرمند شوند.

او می‌گوید: «به گمانم اینکه وقتی بزرگ می‌شدم می‌دیدم که کار برای آن‌ها یک شور و اشتیاق است و نه یک وظیفه روزمره، روی من تأثیر گذاشت.»
تأثیر علم مادر وی تا نسل بعد از او نیز ادامه پیدا کرده و دختر 9‌ ساله‌اش اغلب مشغول طراحی نورون یا شکل‌هایی از مغز روی کاغذ است. او می‌گوید: «این موضوع بدون شک نگاه من به جنسیت را تحت تأثیر قرار داده و احتمالاً داشتن یک الگوی قدرتمند به‌عنوان یک دانشمند بر دخترم مؤثر بوده ‌است.»

مطلب پیشنهادی

کدام را انتخاب می‌کنید: شغل رویایی یا شغل مناسب؟
چرا شغل‌های انتخابی شما در آینده نباید همان شغل رویایی‌تان باشد؟

طبق گفته گلدین، حتی مادرانی که هیچ‌گاه شاغل نبوده‌اند، گاه علایق خود را به فرزندان منتقل و کودکان را ترغیب می‌کنند تا مسیری که آن‌ها نتوانسته‌اند، بپیمایند. کاتلین موراوتز یک ریاضی‌دان بود که در سال 1994 درگذشت و شغل خود را مدیون مادرش می‌دانست. مادر وی در رشته ریاضی تحصیل و پس از ازدواج کار را رها کرده، اما علایق دخترش در رشته ریاضی را تشویق کرده ‌بود.
در کل طبق این پژوهش، در حوزه انتخاب شغل و جایگاه اجتماعی ‌اقتصادی، والدین تأثیر کمتری روی دختران دارند تا پسران. می‌توان آن را این طور توضیح داد که نسل‌های پیشین مادران گزینه‌های شغلی کمتری نسبت به دختران خود داشته‌اند؛ بنابراین، دختران آن‌ها به محدوده وسیع‌تری از شغل‌ها فکر می‌کنند. در مقابل، احتمال کمتری وجود دارد که مردان شغل‌هایی را انتخاب کنند که عموماً توسط مردان انجام نمی‌شوند.

از آنجا که دختران احتمال کمتری دارد که شاغل شوند یا درآمد بیشتری از پسران داشته باشند، والدین ممکن است روی پسران خود سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. اما طبق گفته محققان، بیشتر والدین سرمایه‌گذاری برابری روی آن‌ها می‌کنند و به‌خاطر تعهدات خانوادگی، زنان بیشتر از مردان در زمینه کاری سازش می‌کنند. 
ملیندا موریل اقتصاددانی در دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید: «به‌خصوص بعضی زنان که بچه‌های کوچک دارند، نمی‌توانند شغلی که می‌خواستند یا شغلی که والدینشان به آن‌ها یاد داده‌اند داشته باشند.»
پژوهش General Social Survey قطعی نیست و دلیل این امر هم مثلاً می‌تواند این باشد که به‌دلیل کوچک بودن گروه نمونه، کنترلی روی سن و سال نداشتیم. وقتی به این امر نگاه می‌کنیم که ایفای نقش مادری چگونه سابقه شغلی مادران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به اهمیت این نکته پی می‌بریم. طبقه‌بندی پژوهش نیز ممکن است در برخی موارد دچار اشتباه شده باشد. زیرا در این تحقیق شغل حال حاضر والدین پرسیده شده ‌است و نه آنچه در بیشتر عمر خود انجام داده‌اند. مثلاً اگر پدر یا مادر شخصی سال‌ها کارگر صنعت فولاد بوده، اما اکنون دربان مرکز خرید وال‌مارت است، شغل وی دربان ثبت شده ‌است. علاوه بر این، مجزا کردن و دور نگه داشتن تأثیر والدین غیرممکن است. اما می‌دانیم که فرزندان استانداردهای اقتصادی را از والدین خود به ارث می‌برند. شغل والدین نیز یکی از عناصر تعیین‌کننده وضعیت مالی آن‌ها است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟