دیگر بهانه‎ای برای استفاده نکردن از لینوکس ندارید
4 ابزار که به شما کمک می‎کند اپلیکیشن‌های ویندوز را روی لینوکس اجرا کنید
تا همین چند مدت قبل مردم به بهانه این که نمی‎توانستند برنامه‎های ویندوز مورد علاقه خود را اجرا کنند از استفاده لینوکس خودداری می‎کردند. اما دنیای نرم افزارهای منبع باز به میزان قابل ملاحظه‎ای بهبود پیدا کرده است و خیلی از مردم به استفاده از ابزارهای رایگان برای ارسال ایمیل، کارهای دفتری و پخش رسانه عادت کرده‎اند. اما اگر شما از آن دست افرادی هستید که می‎خواهید حتما از یک برنامه خاص تحت ویندوز استفاده کنید، این مقاله 4 ابزار مختلف را به شما معرفی خواهد کرد که به شما برای نصب و اجرای اپلیکیشن‎های ویندوز در یک محیط لینوکسی کمک می‎کند.

1606683296_1_0.gif

1- WINE

 WINE یک لایه سازگار با ویندوز را در لینوکس ایجاد می‎کند که این امکان را به شما می‎دهد تا بسیاری از اپلیکیشن‎های معروف ویندوز را نصب، اجرا و پیکربندی کنید.

بر اساس توزیع لینوکس شما می‎توانید با اجرای یکی از فرامین زیر WINE را نصب کنید:

Ubuntu, Debian, Mint etc:

sudo apt-get install wine

Fedora, CentOS

sudo yum install wine

openSUSE

sudo zypper install wine

Arch, Manjaro etc

sudo pacman -S wine

در اکثر محیط‎های دسکتاپ لینوکس شما می‎توانید با WINE به وسیله راست کلیک کردن روی فايل و انتخاب open with WINE program loader یک برنامه ویندوز را اجرا كنيد. همچنین برای اجرای این برنامه از طریق خط فرمان می‎توانید از فرمان زير استفاده کنید:

wine path/to/application

فایل انتخابی هم می‎تواند اجرایی باشد و هم فایل نصب

WINE یک ابزار پیکربندی نیز دارد که می‎توان آن را در محیط دسکتاپ از طریق منو و هم در خط فرمان با استفاده از فرمان زير اجرا کرد:

Winecfg

این ابزار پیکربندی به شما اجازه می‎دهد تا نسخه ویندوزی که برنامه تحت آن اجرا می‎شود را انتخاب کنید، درایورهای گرافیک و صدا را مدیریت کنید، نوع یکپارچه سازی دسکتاپ را مدیریت کنید و وضعیت اختصاص درایوها را اداره کنید.

برای بازدید از وبسایت WINE و اسناد مربوط به آن اینجا کلیک کنید.

مطلب پیشنهادی

چگونه می‌توانیم چند سیستم‌عامل روی حافظه فلش نصب کنیم؟

2- Winetricks

WINE به تنهایی یک ابزار کاربردی عالی است. اما بعضی اوقات که شما اقدام به نصب یک اپلیکیشن می‎کنید با خطا مواجه خواهید شد. Winetricks یک ابزار گرافیکی مناسب را در اختیار شما می‎گذارد که به شما کمک می‎کند اپلیکیشن‎های ویندوز را نصب و اجرا کنید.

برای نصب Winetricks بر اساس توزیع لینوکس خود یکی از این فرامین را اجرا کنید:

Ubuntu, Debian, Mint etc:

sudo apt-get install winetricks

Fedora, CentOS

sudo yum install winetricks

openSUSE

sudo zypper install winetricks

Arch, Manjaro etc

sudo pacman -S winetricks

وقتی شما Winetricks را اجرا می‎کنید یک منو با گزینه‎های زیر در اختیار شما قرار خواهد گرفت:

  • View help
  • Install an application
  • Install a game
  • Install a benchmark
  • Select the default wineprefix
  • Select office2007pro
  • Enable silent install
  • Show broken apps

اگر شما گزینه install an application را انتخاب کنید یک فهرست طولانی از اپلیکیشن‎ها ظاهر خواهد شد. این فهرست شامل پخش کننده صدا، کتاب خوان برای کیندل و نووک، نسخه‎های قدیمی‎‎تر مایکروسافت آفیس، اسپاتیفای، نسخه ویندوز Steam و انواعی از محیط‎های توسعه مایکروسافت تا 2010 است.

فهرست بازی‎ها نیز شامل تعدادی از بازی‎های معروف شامل "Call Of Duty", "Call Of Duty 4", "Call Of Duty 5", "Biohazard", "Grand Theft Auto Vice City" و چند مورد دیگر است.

بعضی از آیتم‎ها برای نصب نیاز به یک CD دارند در حالی که باقی موارد را می‎توان دانلود کرد.

برای مراجعه به وبسایت Winetricks اینجا را کلیک کنید.

مطلب پیشنهادی

این پنج توزیع لینوکس برای کودکان ساخته شده است
سیستم‌عا‌مل‌هایی مناسب برای کودکان

3- Play On Linux

بهترین ابزار رایگان برای اجرای برنامه‎های ویندوز Play On Linux است. مثل Winetricks این نرم افزار نیز یک رابط گرافیکی را برای WINE  فراهم می‎کند. Play On Linux یک گام جلوتر رفته و به شما اجازه می‎دهد نسخه WINE مورد استفاده را انتخاب کنید.

برای نصب Play On Linux یکی از فرامین زیر را اجرا كنيد:

Ubuntu, Debian, Mint etc:

sudo apt-get install playonlinux

Fedora, CentOS

sudo yum install playonlinux

openSUSE

sudo zypper install playonlinux

Arch, Manjaro etc

sudo pacman -S playonlinux

وقتی شما برای اولین بار Play On Linux را اجرا می‎کنید یک نوار ابزار در بالای صفحه به همراه گزینه‎هایی برای اجرا، بستن، نصب، حذف یا پیکربندی اپلیکیشن‎ها در اختیار شما قرار خواهد گرفت. یک گزینه برای نصب یک برنامه نیز در سمت چپ صفحه قرار دارد. وقتی شما گزینه نصب را انتخاب می‎کنید فهرستی از دسته بندی‎های مختلف تحت عناوین زیر ظاهر خواهد شد:

  • Accessories
  • Development
  • Education
  • Games
  • Graphics
  • Internet
  • Multimedia
  • Office
  • Other
  • Patches

مجموعه بزرگی از اپلیکیشن‎های مختلف در این طبقه بندی‎ها وجود دارد که شما می‎توانید انتخاب کنید، از ابزارهايی مثل Dreamweaver در دسته development و Adobe Photoshop و Fireworks در دسته graphics  تا بازی‎های پیشرفته مثل Grand Theft Auto و مجموعه Half Life و خیلی اپلیکیشن‎های دیگر.

برای نصب برنامه‎ها از طریق Play On Linux باید فایل‎های نصب را در اختیار داشته باشید، هر چند بعضی از بازی‎ها را می‎توان از GOG.com دانلود کرد.

در آزمايشات انجام شده مشخص شد که نصب نرم افزار از طریق Play On Linux دقیق‎تر و با مشکلات کمتری نسبت به نصب نرم افزار از طریق Winetricks همراه است.

برای مراجعه به وبسایت Play On Linux اینجا را کلیک کنید

4- Crossover

Crossover تنها گزینه از فهرست انتخابی ما است که رایگان نیست. شما می‎توانید Crossover را از سایت Codeweavers دانلود کنید. فایل نصب برای توزیع‎های Debian, Ubuntu, Mint, Fedora و Red Hat موجود است.

وقتی شما برای اولین بار Crossover را اجرا می‎کنید با یک صفحه خالی که یک دکمه Install Windows Software در پایین آن قرار دارد مواجه خواهید شد. اگر شما روی این دکمه کلیک کنید یک پنجره جدید با گزینه‎های زیر ظاهر خواهد شد:

  • Select application
  • Select installer
  • Select Bottle

یک bottle شبیه به یک محفظه نگهدارنده عمل می‎کند که از آن برای نصب و پیکربندی هر یک از اپلیکیشن‎های ویندوز استفاده می‎شود.

وقتی شما گزینه Select application را انتخاب می‎کنید یک نوار جستجو در اختیار شما قرار خواهد گرفت که از طریق آن می‎توانید برنامه‎ای که تمایل به نصب آن را دارید را پیدا کنید.

وقتی شما اپلیکیشن مورد نظر خود را برای نصب انتخاب کردید یک bottle مناسب با آن اپلیکیشن ایجاد می‎شود و از شما خواسته می‎شود فایل نصب یا setup.exe را وارد کنید.

اما چرا باید از Crossover استفاده کرد وقتی Play On Linux به طور رایگان در اختیار ما است؟ در آزمايشات مشخص شده است که بعضی از برنامه‎ها تنها از طریق Crossover کار می‎کنند، بنابراین اگر شما مجبور به استفاده از این برنامه‎ها هستید باید Crossover را انتخاب کنید.

در انتها ذکر این نکته ضروری است که هر چند WINE یک ابزار عالی برای اجرای اپلیکیشن‎های ویندوز در محیط لینوکس است و سایر گزینه‎های فهرست شده در این مقاله قابلیت‎های بیشتر دیگری را به WINE اضافه می‎کنند، اما شما باید توجه داشته باشید كه بعضی از اپلیکیشن‎ها ممکن است به درستی کار نکنند و بعضی ديگر ممکن است اصلا کار نکنند. بهترین روش برای استفاده همزمان از اپلیکیشن‎های ویندوز ساخت یک ماشين مجازی ویندوز یا سیستمی‎ با قابلیت بوت دوگانه ویندوز و لینوکس است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟