نگاهی به سیستم مش وای‌فای خانگی Lyra ایسوس
وقتی وای‌فای پرسرعت رهایتان نمی‌کند
شرکت ایسوس در نمایشگاه CES 2017 سیستم مش وای‌فای خانگی خود را با نام Lyra معرفی کرد. این سیستم شامل سه روتر AC2200 با مجموعه‌ای از ابزارها و امکانات اختصاصی ایسوس برای شبکه‌های بی‌سیم خانگی است. اکنون لیرا وارد ایران شده است و به‌زودی در پشت ویترین فروشگاه‌ها و سایت‌های آنلاین قرار می‌گیرد. در این مطلب نگاهی کوتاه به ویژگی‌ها و مشخصات اولین نسل روترهای مش‌ وای‌فای ایسوس می‌اندازیم.

1606683296_1_0.gif

سیستم‌های مش وای‌فای شامل دو یا چند روتر بی‌سیم می‌شوند که در نقاط مختلف خانه یا ساختمان‌های اداری نصب می‌شوند و با هماهنگی یکدیگر سعی می‌کنند یک شبکه وای‌فای پرسرعت و یکنواخت از نظر سیگنال‌دهی و دسترسی به منابع شبکه فراهم کنند. سیستم‌های مش‌ وای‌فای می‌توانند نقاط کور آنتن‌دهی روترهای بی‌سیم معمولی را از بین ببرند و مساحت‌های بیشتری را زیر پوشش شبکه بی‌سیم و اینترنت قرار دهند. 
طی یک سال اخیر، شرکت‌های زیادی سیستم مش وای‌فای اختصاصی خود را معرفی کردند. ایسوس هم سیستم Lyra را معرفی کرده و اکنون وارد بازار شده است. لیرا یک سیستم مش وای‌فای مبتنی بر سه روتر بی‌سیم است. هر روتر این سیستم در رده AC2200 و سه‌بانده است. یعنی سرعت نهایی روتر ۲.۲ گیگابیت است، ولی روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۴۰۰ مگابیتی و روی هریک از فرکانس‌های ۵ گیگابیتی سرعتی ۸۶۷ مگابیتی در دسترس خواهد بود. لیرا جزء معدود سیستم‌هایی است که هر سه روتر در یک رده و با مشخصات یکسان هستند. غالب سیستم‌های مش وای‌فای بازار شامل یک روتر اصلی رده بالا و چند روتر تقویت‌کننده رده پایین هستند. 
هر روتر لیرا از ۷ آنتن داخلی سود می‌برد که در طراحی دایره‌ای این محصول، دورتادور آن چیده شده‌اند تا در همه جهت‌ها یک آنتن با سیگنال‌دهی مستقیم وجود داشته باشد. امکانات ارتباطی هر روتر نیز یک درگاه WAN یک گیگابیتی و یک درگاه LAN یک گیگابیتی است. مودم ADSL یا 3G/4G می‌تواند به یک روتر لیرا متصل شود و اینترنت روی روترهای دیگر به اشتراک‌گذاری برسد. همین ‌طور می‌توان به هر روتر لیرا یک دستگاه با کابل شبکه متصل کرد تا از اینترنت سریع‌تری سود ببرد. 
سیستم لیرا مجهز به فناوری MU-MIMO است و روی هر فرکانس رادیویی قابلیت MIMO 2x2 فعال شده است. فناوری MU-MIMO روی سیستم‌های مش وای‌فای این مزیت را دارد که کاربران و دستگاه‌های بیشتری می‌توانند به‌طور اختصاصی با روترهای لیرا ارتباط برقرار و از لینک‌های اختصاصی پرسرعت استفاده کنند. مثلاً روی سیستم مش وای‌فای لیرا چند دستگاه گیمینگ یا کلاینت ویرایش و استریم ویدئو می‌توانند فعال باشند، بدون اینکه در کارایی کل سیستم تأثیری بگذارند. 
از دیگر فناوری‌های اختصاصی ایسوس روی این دستگاه‌ها می‌توان به Adaptive QoS و AiProtection اشاره کرد. در Adaptive QoS کاربران می‌توانند یک سطح کیفیتی از دانلود و آپلود را روی لیرا درخواست کنند تا مطمئن شوند در هنگام کار به مشکلی از نظر سرعت و تأخیر برخورد نخواهند کرد. اما فناوری AiProtection که با همکاری شرکت امنیتی ترندمیکرو روی سیستم لیرا پیاده‌سازی شده است، ترافیک شبکه و نشانی‌های URL آلوده و مخرب را شناسایی و از باز شدن آن‌ها روی شبکه بی‌سیم جلوگیری می‌کند. AiProtection یک سیستم امنیتی و حفاظتی توکار برای شبکه مش وای‌فای لیرا است. روترهای لیرا قابلیت تعریف شبکه میهمان یا استفاده از ابزار کنترل والدین را نیز دارند. 


ایسوس برای سیستم لیرا اپلیکیشن Lyra را عرضه کرده است. کاربران با نصب این اپلیکیشن روی دستگاه‌های موبایل اندرویدی و iOS می‌توانند از راه دور و خیلی ساده تنظیمات روترهای لیرا را انجام بدهند یا ترافیک شبکه و دیگر اطلاعات لازم را کسب و مدیریت کنند. 
ایسوس روترهای لیرا را به‌صورت بسته‌های یک روتری، دو روتری و سه روتری به فروش می‌رساند، اما پیشنهاد می‌کند برای ساختمان‌های بزرگ چند صد مترمربعی یا ساختمان‌های دوبلکس و چند طبقه حتماً از بسته سه روتری لیرا استفاده شود تا بیشترین محدوده پوشش‌دهی و سریع‌ترین شبکه بی‌سیم ممکن فراهم شود.

ایسوس

نظر شما چیست؟