نگاهی به روتر گیمینگ Linksys WRT32X
با این روتر فقط بازی کنید!
بسیاری از تولیدکنندگان محصولات شبکه، یک مدل روتر بی‌سیم خود با مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند، سرعت و آنتن‌دهی بالا و چند ویژگی نرم‌افزاری برای مدیریت کیفیت ترافیک شبکه را به‌نام روتر گیمینگ در بازار معرفی می‌کنند. اما روتر WRT32X شرکت لینک‌سیس به‌معنای واقعی روتری است که برای بازی و بازی‌دوستان ساخته شده است و از امکانات منحصر به ‌فردی برای جفت شدن با سخت‌افزارهای گیمینگ و اولویت‌دهی به ترافیک دستگاه‌های در حال بازی سود می‌برد.

1606683296_1_0.gif

معرفی و مشخصات

لینک‌سیس روتر بی‌سیم WRT32X را در سال 2017 معرفی کرد. این روتر به طور ویژه برای مصارف گیمینگ ساخته شده است و در رده روترهای AC3200 قرار می‌گیرد. دوبانده است و روی باند 2.4 گیگاهرتز سرعتی 600 مگابیتی و روی باند ۵ گیگاهرتز سرعتی 2600 مگابیت دارد. چهار آنتن خارجی دارد و از MU-MIMO 4x4 سود می‌برد. سرعت هر کانال رادیویی ارسال و دریافت داده روی فرکانس ۵ گیگاهرتز برابر 867 مگابیت است که جمعاً 2600 مگابیت می‌شود. 
لینک‌سیس برای این روتر خاص خود از یک پردازنده دوهسته‌ای با سرعت 1.8 گیگاهرتز استفاده کرده و 512 مگابایت حافظه رم و 256 مگابایت حافظه فلش روی این دستگاه نصب شده است. درگاه‌های ارتباطی این روتر نیز شامل چهار درگاه RJ45 اترنت با سرعت 1 گیگابیت، یک درگاه WAN گیگابیتی، یک درگاه USB 3.0، یک درگاه USB2/eSATA به همراه کلیدهای ریست، پاور و WPS است. این امکانات هرگونه نیاز کاربران خانگی و اداری را پاسخ خواهد داد. کاربران می‌توانند با اتصال یک مودم ADSL یا 4G به درگاه WAN و اتصال دستگاه‌های قدرتمند گیمینگ به درگاه‌های LAN یا وای‌فای و همین ‌طور درایوهای ذخیره‌سازی پرسرعت به درگاه USB 3.0 یک شبکه بی‌سیم قدرتمند برای لذت بردن از بازی‌های آنلاین راه‌اندازی کنند.
طراحی و چهره این روتر نیز با کارکرد‌ش تناسب دارد. مشکی ‌رنگ با طراحی خشن و جدی که نشان‌دهنده قدرت و رهبری در شبکه است. چراغ‌های LED متنوعی در پنل جلویی این روتر زیبا کنار یکدیگر چیده شده‌اند تا وضعیت هر درگاه شبکه، باندهای رادیویی و اینترنت را به کاربران گزارش کنند.
اما ویژگی که باعث تمایز روتر WRT32X از دیگر روترهای گیمینگ شده است، قابلیت Killer Prioritization Engine است. این قابلیت به طور خودکار می‌تواند سخت‌افزار و ترافیک شبکه بازی را شناسایی، اولویت‌دهی و مدیریت کند. یعنی اگر چندین دستگاه به شبکه بی‌سیم متصل باشند، این روتر می‌تواند به طور خودکار دستگاهی که مشغول بازی روی شبکه است را شناسایی و برایش پهنای ‌باند و کیفیت لازم شبکه را تأمین کند. این روتر توپولوژی و پیکربندی شبکه را طوری می‌کند که دستگاه گیمینگ بدون هیچ‌گونه لگ یا سکته‌ای بتواند بازی‌های آنلاین را استریم و اجرا کند. قابلیت Killer Prioritization Engine می‌تواند پینگ یک شبکه را تا ۷۷ درصد برای سخت‌افزارهای بازی کاهش دهد و مثلاً از 74 میلی‌ثانیه به 17 میلی‌ثانیه برساند. 
پنل مدیریتی روتر WRT32X نیز بخش‌های ویژه‌ای برای کنترل و مدیریت دستگاه‌های گیمینگ دارد. کاربران می‌توانند چند دستگاه گیمینگ را اولویت‌دهی کنند، برای هریک پهنای‌ باند و محدوده سرعتی تعریف و دیگر تنظیمات آن‌ها را انجام دهند. تنها نکته قابل ذکر درباره قابلیت Killer Prioritization Engine این است که می‌تواند با سخت‌افزارهای بسیار قدرتمند و رده بالای مخصوص بازی جفت شود و نباید انتظار داشت هر کامپیوتر رومیزی که مشغول بازی باشد را تشخیص و اولویت‌دهی کند.
دیگر ویژگی اختصاصی این روتر Dynamic Frequency Selection است. این قابلیت که به‌نام DFS نیز معروف است، به روتر این امکان را می‌دهد که به طور دائم باندهای رادیویی را برای یافتن خلوت‌ترین باند جست‌وجو و بعد کاربران را به روی آن‌ها هدایت کند. این روتر از پهنای ‌باند رادیویی 160 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و در کنار باندهای 40 و 80 مگاهرتز می‌تواند بهره‌وری بالاتری در این زمینه فراهم کند.

حرف آخر

بسیاری از سایت‌های معتبر، دستگاه WRT32X را بهترین روتر گیمینگ سال انتخاب کردند. نتایج ارزیابی‌ها و بررسی‌های صورت گرفته روی این روتر، کارایی و سرعت بالا در مصارف گیمینگ را نشان می‌دهد، به طوری ‌که می‌توان گفت صددرصد برای بازی‌دوستان ساخته شده است و هیچ روتر دیگری به پای آن نمی‌رسد. لینک‌سیس در نمایشگاه CES 2018 از یک مدل این روتر برای کنسول‌های Xbox One مایکروسافت نیز رونمایی کرد.

ایسوس

نظر شما چیست؟