13/12/1396 - 19:23
سوار ابرها: نسل جدید راه‌کارهای ابری ایران
امسال هم مانند سال گذشته، روز ۵ اسفند در رویدادی به نام «سوار ابرها» از نسل جدید راه‌کارهای ابر آروان رونمایی کردیم. راه‌کارهایی که یک گام دیگر ما را به ارایه اولین راه‌کار ابری کامل ایران نزدیک‌تر می‌کند.

1606683296_1_0.gif

سوار ابرها: نسل جدید سرویس‌های جدید ابری و بهبودها

مهم‌ترین اتفاقی که در نسل جدید سرویس‌های ابر آروان می‌افتد، ارایه خدمات زیرساخت ابری، مقیاس‌پذیری خدمات و منابع، و محاسبه و پرداخت هزینه سرویس‌ها است که از این پس تنها براساس منابع مصرف شده و به صورت Pay-as-you-go خواهد بود.

راه‌کارهای ابری آروان

محتوا

پلتفرم ویدیوی آنلاین

زیرساخت ابری

امنیت ابری

شبکه توزیع محتوا (CDN)

پخش زنده آنلاین

پردازش ابری

WAF

DNS ابری

سرویس پخش ویدیو

ذخیره‌سازی ابری

DDoS Protection

 

تبلیغات ویدیویی

شبکه ابری

Banking CDN

 

شبکه توزیع محتوا (CDN)

در نسخه سوم دسترسی‌پذیری و اطمینان سیستم CDN ابر آروان باز هم بهبود داده شده، و با تغییرات ساختاری حالا هیچ محدودیتی در تعداد دامنه‌هایی که می‌توانیم به آن‌ها ارایه خدمت کنیم وجود ندارد.

همین‌طور در سامانه جدید CDN، تغییراتی که در تنظیمات پنل کاربری داده می‌شود، در کمتر از یک ثانیه با پروتکل امن IPSEC در تمام سرورهای لبه اعمال خواهد شد.

همین‌طور در سالی که گذشت، ابر آروان پاپ‌سایت‌های جدیدی در IXP های مشهد، شیراز، و تبریز فعال کرده و زمان پاسخگویی به کاربران کمتر شده است. پاپ‌سایت‌های دیگری در اروپا و آمریکا در IXP های مهم قرار گرفته تا تاخیر پاسخ را در نقاط مختلف کاهش دهد، به ویژه در دیتاسنترهای گوگل و دیگر موتورهای جستجو. نکته‌ای که در رتبه‌بندی سئو برای وبسایت‌ها هم بسیار تاثیرگذار است.

DNS ابری

سامانه DNS ابری آروان برای نسل سوم از ابتدا بازنویسی شده تا Latency پاسخ‌ها در سراسر دنیا باز هم کاهش پیدا کند. در نسخه جدید همچنین ویژگی GeoDNS اضافه شده که با آن می‌توان به ازای هر منطقه جغرافیایی یک آدرس IP متفاوت در DNS ابر آروان معرفی کرد. همین‌طور تست سلامت رکوردهای DNS، امکان Failover و توازن بار نوبتی یا Round Robin، و همین‌طور گزارشات و تحلیل DNS قابلیت‌های جدید دیگری است که افزوده شده است.
پیش از این هم در سیستم CDN ابر آروان گواهی SSL برای وبسایت‌ها به رایگان صادر می‌شد، ولی در نسل جدید امکان دریافت گواهی Wildcard SSL برای تمامی زیردامنه‌های وبسایت به‌صورت رایگان وجود دارد.

پلتفرم پخش آنلاین ویدیویی

به غیر از قابلیت‌های مهم پیشین مثل پخش تطبیقی یا Adaptive Bitrate Streaming که کیفیت پخش تصویر را در هر لحظه با سرعت اینترنت کاربر تنظیم می‌کند، در نسخه جدید برای سازگاری بهتر با تمامی دستگاه‌ها مثل موبایل، تبلت، تلویزیون هوشمند، و انواع کامپیوترها، ساختار پخش HLS و DASH پلتفرم را هم بهبود داده‌ایم و همین‌طور برای پشتیبانی از دستگاه‌های قدیمی که هنوز از فناوری Flash استفاده می‌کنند، استاندارد HDS را هم به پلتفرم اضافه کرده‌ایم. در کنار این‌ها سرعت تبدیل ویدیو هم 1.5 برابر شده است.

سیستم پخش زنده ابر آروان نیز از ابتدا بر بستر CDN کار می‌کرد و در نتیجه همان‌طور که در زمان انتخابات مشخص شد، محدودیتی از نظر تعداد بینندگان همزمان ندارد. این سرویس امکان «ماشین زمان» یا Timeshift هم دارد که می‌توان در پخش زنده چند ساعت به عقب برگشت و دوباره تماشا کرد.
در یک سال اخیر در پخش VoD قابلیت‌های جدیدی مثل لینک امن و گزارشات پلیر هم اضافه شده است، و ویژگی‌هایی همچون زیرنویس ویدیو، رمزنگاری ویدیوها، و ذخیره‌سازی فشرده‌تر را هم در نسل جدید ارایه خواهیم داد.
در نسل جدید راه‌کارها، سرویس Video Ads هم اضافه خواهد شد که که امکان ارائه تبلیغات ویدیویی غیرقابل بلاک را برای صاحبان محتوا فراهم می‌کند.

زیرساخت ابری

زیرساخت ابری مهم‌ترین سرویس جدیدی است که در نسل تازه‌ی سرویس‌های ابر آروان ارایه می‌شود. راه‌کارهای IaaS ابر آروان شامل پردازش ابری، ذخیره‌سازی ابری، و شبکه ابری است. مهم‌ترین ویژگی این سیستم مقیاس‌پذیر بودن منابع و آنی بودن دریافت خدمات است.
در سیستم پردازش ابری آروان، کاربران می‌توانند به تعداد دلخواه «ابرک» بسازند، هر ابرک را کنترل کنند، و منابعش را آنی افزایش دهند. ثبت‌نام و دریافت این سرویس و مدیریت آن کاملا آنلاین و آنی خواهد بود.
همین‌طور سیستم ذخیره‌سازی ابری آروان کاملا قابل دلخواه‌سازی برای کاربردهای مختلف است، از میزبانی فایل‌های یک وبسایت با پاسخ‌دهی سریع، تا آرشیو در حجم بالا.
سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند بر بستر زیرساخت ابری آروان برای خود یک شبکه ابری تشکیل دهند. شبکه‌ای که می‌تواند چندین ابرک در دیتاسنترهای مختلف را شامل شود و کنترل آن کاملا در اختیار کاربر باشد.

امنیت ابری

در یک سال اخیر ابر آروان 87 حمله DDoS یا منع سرویس توزیع شده را دفع کرده است. این به غیر از حملات اختلال و نفوذ است که دیواره آتش وب (WAF) ابر آروان با حساسیت زیاد تشخیص می‌دهد و مسدود می‌کند.

یک سال خوب

پویا پیرحسینلو هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل ابر آروان در برنامه «سوار ابرها» به برخی از مهم‌ترین اتفاقات یک سال اخیر اشاره کرد، سالی که در آن از حملات منع سرویس توزیع شده یا DDoS که به درگاه‌های بانک پاسارگاد صورت گرفته بوده جلوگیری کردیم، در همکاری با مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات به بیش از سه هزار دامنه دولتی خدمات امنیت ابری ارایه دادیم؛ و نامزدهای مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری در طول کمپین‌های انتخاباتی‌شان از سرویس‌های ما استفاده کردند، از جمله 400 هزار بیننده آنلاین که سخنرانی رییس‌جمهور روحانی در هفته آخر انتخابات در مشهد را از پلتفرم ویدیوی ابر آروان تماشا کردند.

اطمینان داریم که سال 97 نیز سالی پر تکاپو خواهد بود و آماده‌ایم که به هزاران وبسایت و کسب‌وکار ایرانی کمک کنیم از قافله خدمات ابری عقب نمانند، و «سوار ابرها» شوند. راه‌کارهای جدید ابر آروان از اوایل بهار 97 به تدریج عرضه خواهد شد، و راه‌کارهای کنونی CDN، امنیت ابری، و پلتفرم ویدیو هم‌اکنون هم از طریق وبسایت ابر آروان در دسترس است.

ایسوس

نظر شما چیست؟